Jak jsem pracoval v roce 2023

pro 29 2023

Rok 2023 je u konce a já již po šesté přicházím s rozborem své práce za uplynuvší rok.

Jaro plné změn

Na přelomu 2022 a 2023 jsme se stěhovali z Křemencovi ulice na Zličín. Pro TRITON IT jsme získali blok kanceláří lépe rozdělených podle Jakubem zavedených středisek. Větší prostor získala i MISURA, kde bylo možné vytvořit Jirkovo království i místnost pro rozrůstající se interní tým.

Nový web TRITON IT a reorganizace obsahového týmu

Společně s novými prostory jsme konečně spustili už čtvrtý redesign webu TRITON IT. Konečně jsme začali psát a sdílet alespoň o zlomku věcí co se u nás dějí. Perfektní práci zde v obsahu odvádějí David s Jitkou. Obsahový tým opět doznal změn. Poté co ho v lednu opustila copywriterka Martina, skončila tím pro mne éra pokusů najít a vychovat copywritera se schopností psát techničtěji laděné texty. Musím říci, že v případě Martiny se to povedlo. V momentě, kdy jsem si říkal, že už to začíná být paráda, odešla za lepším do K&V elektro. Předtím ale dokončila všechny rozpracované svěřené úkoly za což jí patří mé velké díky. Po Martině jsem se rozhodl vybrat zkušeného copywritera Adama. Adam byl jako hořící plamen, velký talent, plný energie, nápadů. Přezdíval jsem ho sám pro sebe Mozart. Bohužel stejně tak jako rychle zazářil i rychle odešel. Po pracích v marketingových firmách se mu naskytla možnost dělat to, co původně studoval - filmovou produkci. Po 5 různých copywriterech za poslední 2 roky. Jsem si uvědomil, že tímto způsobem kontinuity nedosáhneme. Beztak už se všude řešilo AI. Sedli jsme si s Davidem Trojanem, stanovili si mantinely, kde je dobré pro obsah využít AI a v jakých úkonech se projeví lidská přidaná hodnota. Dali jsme si za cíl k sobě najít někoho zkušeného a současně již v životě ukotveného copywritera. Vzpomněl jsem si na Jitku, se kterou jsme spolupracovali v počátcích TRITON IT do té doby, než jsme na několik let uzavřeli spolupráci s obsahovou agenturou Glaceo. S Jitkou jsme si opět padli do noty a od té doby jsme již výměny copywriterů nemuseli řešit.

Rozšíření vývojového týmu

Markovi se podařilo rozšířit a stabilizovat vývojový tým TRITON IT. Sergej je už více než rok Markovou pravou rukou. K Víťovi na jaře přibyli a vydrželi Šárka, Mirek a v létě i Maxim. Další změny ve vývojovém týmu již po zbytek roku nebylo třeba dělat. Sergej je mozek, jaký Marek potřeboval. Šárka vyniká pečlivostí a odvádí dobrou práci v podpoře. Mirek proaktivně nastudodává nové technologie. Maxim se rychle učí a je velký dříč. Mám radost z toho, jak se sešli a jak Marek svůj tým vede. Troufnu si říci, že lepší to nikdy nebylo a těším se, že to bude ještě lepší :).

Vývoj interního informačního systému

Dále zkraje roku 2023 započal další z interních projektů. Vývoj interního systému Holding Nexus, který jsme vyvíjeli celý rok 2023 pod tíhou Jakubových změn v řízení TRITON IT. Vývoj pokračuje. V březnu jsme do systému zmigrovali evidenci práce. V červnu přes něj začali řešit mzdy. V říjnu jsme do něj převedli zadávání fakturace. Nyní je dokončeno CRM a budeme do něj migrovat data. Následuje management projektů a import z FlexiBee tak, abychom mohli manažerské účetnictví přesunout z Excelu do Holding Nexus. Každé zapojení dalšího modulu mi ušetřilo značné množství času v rámci firemní byrokracie v TRITON IT. Od UX specialisty a našeho bývalého kolegy Petra Kulhánka jsem objednal branding a UX / UI redesign systému a hodně se těším na to, s čím přijde. 

Investice do vlastního hardware

Na jaře jsme rovněž investovali v rámci WebMedea a TRITON IT do vlastní serverové infrastruktury. S pomocí Tomáše Brettschneidera a ČRA se nám podařilo přesunout veškerou infraskturu WebMedea z pronajatých dedikovaných serverů u Master internet a Wedos na vlastní servery u ČRA. Výsledkem je více jak řádově vyšší výkon za poloviční provozní náklady. Na každém stroji máme půl tera ramky. Navíc celé řešení je snadno škálovatelné. Vedle několika serverů WebMedea jsme i v rámci TRITON IT vybudovali lepší zázemí pro weby našich klientů. O tom, že rychlost je zásadní SEO faktor bylo již napsáno všude dost. Osvědčilo se nám u řady webových projektů opustit Cloudflare umístit je na naše rychlé stroje a na těch Wordpressových nahodit WP rocket.

Přechod na Performance Max

Nárůst výkonu kampaní napříč většinou našich klientů jsme docílili díky plošnému nasazování Performance Max kampaní. Zejména na jaře jsme si společně s podporou z Google prošli řadou zkušeností s během těchto kampaní, konfrontovali v realitě správy kampaní řadu leckdy protichůdných rad a názorů od odborníků. Postupně vypilovali cesty, které vedou za daných možností k nejlepším výsledkům. Hodně velký kus práce zde udělal Marek Bartoš, kterému tímto děkuji.

Úspěšné jaro v MISURA

Jaro bylo pro MISURA dalším obdobím růstu. Zejména kategorie automotive pokračovala v trhání rekordů prodejů. Rostla i vlajková kategorie přenosných monitorů. A samozřejmě stojánek na mobil me22, který se svou prodejností na eshopu vymyká z celé kategorie ergo, které se jinak daří spíše u našich distributorů. Jirka mezitím už připravoval design nových produktů včetně klasických jedno obrazovkových přenosných monitorů. Obzvláště si jako nadšený appleista vyhrál s monitorem, který nazval MISURA Style a který je už nyní v prodeji. U něj pořád špekuloval, jak mít monitor perfektně skladný a současně mu dopřát pořádný bytelný stojánek. Lehká hliníková konstrukce monitoru v kombinaci s dostatečně silným magnetem ve stojánku se nakonec ukázala nejlepší cestou.

Letní nové výzvy a staří Honzové

Spuštění frontendu WebMedea

Díky Jakubovi a Tomášovi přestala být WebMedea hračkou party vývojářů, ale vznikl tolik potřebný tlak na plnění termínů. Padl termín prvního září na otevření aplikace pro veřejnost a dotažení představujících videí. Společný známý mne a Jakuba spojil s Petrem Kopčilem - troufnu si říci, že nejvíce kreativním člověkem, jakého jsem dosud potkal. Petra, který je chodící studnice nápadů a scénářů, WebMedea nadchla. Proklikal si celý software a přišel s nápadem na propagační videa včetně videa hlavního - představujícího. Pepa s Jirkou byli trošku skeptičtí, zda se někomu takový odvážný scénář podaří natočit - chaloupka v lesích, hezká čarodějnice, skuteční herci. Petrovi se to podařilo a všichni jsme byli nadšení. 

Členství v České asociaci umělé inteligence

Počátkem léta mě pozval na oběd můj letitý obchodní partner a kamarád Lukáš. Pochlubil se mi, že právě založil Českou asociaci umělé inteligence. Svým vyprávěním mě nadchl. Na Lukášovi bylo vidět, že našel projekt, ve kterém se totálně vidí. V kombinaci s Lukášovými schopnostmi mi můj šestý smysl říkal, že tohle bude velké. Členství TRITON IT v asociaci AI nás více otevřelo novým pohledům a směrům.

Nové známosti a příležitosti

I nové kanceláře nám vytvořili nové příležitosti. V létě nás oslovili naši sousedé na patře pro marketing pro jejich novou firmu. A po desítkách let života v Praze jsem učinil následující zajímavé zjištění... Existují úspěšní lidé, které si vybírají spolupráce také podle toho, jestli kvůli nim nemusí zajíždět do centra, ale práci a všechno vyřeší autem po okruhu. Jedním z takových lidí byl i Karel. U Karla naše spolupráce během posledního půl roku přerostla v připravovaný společný investiční projekt založený na AI, do kterého chce Karel investovat. Musím říci, že řada předchozích fuckupů mi byla poučením. Věnujeme hodně pozornosti popisu funkčních požadavků, projektové dokumentaci a domlouvání podmínek smluv, které hodláme uzavřít. Jakub je v tomto mnohem zkušenější a preciznější než-li já. Navíc to jakým druhá strana reaguje na Jakubův řád a požadavky je pro mne lakmusovým papírkem úmyslů protistrany. Proto mne potěšilo, že si Karel s Jakubem sedli. A velmi oceňuji Karlovo pochopení pro neuspěchání realizace.

Letní výzvy v MISURA

V MISURA jsme v létě začali více pociťovat snahu spotřebitelů šetřit i příchod Allegra na český trh. Shodli jsme se na tom, že je třeba soustředit se více na produkty, u kterých dokážeme nejen vytvořit, ale také lépe odkomunikovat přidanou hodnotu a o kterých současně víme, že je od nás kupuje bonitnější cílová skupina, která tolik nepodléhá cenovým válkám. Jirka se soustředil na financování významného rozšíření portfolia v segmentu přenosných a nově i stolních monitorů.

Další pokusy o vychování mladých accountů

Co se pokusů o rozšíření obchodního týmu týče, historie se opakovala i v tomto roce. Další dva pokusy vychovat mladého obchodníka / accounta skončily neúspěchem. Tedy u jednoho z nich jsem ještě nehodil flintu do žita, ale naše cesty se museli na nějakou dobu rozejít. Já už vždycky dopředu říkám, že ty mladé lidi uvařím. Respektive teď už v množném čísle uvařím(e) s Jakubem. Nemám(e) potíž vybrat mladého, chytrého, ambiciózního člověka s přesvědčením dělat obchodníka. Ale pokaždé je následující vývoj podobný. V momentě, kdy skončí čistě teoretická fáze příprav a velké odhodlání a sebedůvěra se konfrontují se silným nárazem do komfortní zóny, dojde ke zmíněnému "vaření se". Troufnu si říci, že jsem empatický, byť se to tak nemusí hned každému zdát, nedělá mi potěšení to vaření sledovat. Když podám pomocnou ruku, následuje ochota tu ruku přijmout, vylézt z hrnce vařící vody a dělat tabulky, připravovat "něco", ochotně pomáhat, donekonečna rozebírat obchodní strategie, ale hlavně se zase nenamočit. Ale to na téhle pozici nejde. Proto dokola ruku podávat nemůžeme a v momentě, kdy ty naše ruce dotyčného v tom vařícím hrnci přidrží ve snaze - teď už musíš plavat. Dojde po pár neúspěšných tempech ke zmíněnému "uvaření se", leckdy změně životního cíle, uvědomění si, že obchod a klientský servis není ta cesta. Nemůžu se na ty mladé lidi zlobit, mám je rád a jsou fakt chytří a rozumní. A tak odepíšu zase nějaké peníze a čas mentoringu, případně překousnu pohledy klientů, ke kterým jsem se mlaďochy snažil upíchnout ve snaze ulehčit jim práci. A s Tommym si zase accountství neseme dál na hrbech.

Ostřílení Honzové

Když už píšu o obchodnících. Na začátku léta jsem skočil na pivo s bývalým klientem Honzou. Neviděli jsme se od doby, kdy byl obchodním ředitelem ve firmě našeho klienta. Bavili jsme se o všem možném a Honza mi řekl něco co mne hodně zahřálo u srdce: "Hele, už mě delší dobu fascinuje, jak s Markem přemýšlíte a co umíte, chtěl bych se více o zajímat o možnost investovat do Vašich projektů. A víte co, bavilo by mě vás prodávat. Rád hraju golf, věnuji mu v poslední době většinu času a když někdo něco zajímavého potřebuje, byla by škoda, kdybyste to nedělali vy. A vy žádného golfistu mezi sebou nemáte, že ne?" Přiznal jsem, že nemáme. S Honzou jsme rozpracovali další z našich nápadů a současně rozběhli i pár zakázek. Za pár týdnů nato mi náš Pepa říkal, že náš společný známý (taky Honza) řeší rozjezd projektu, jestli bych mu poradil a že bude potřebovat web. Sešel jsem se s Markem s druhým Honzou a rozebrali jeho projekt. Večer mi druhý Honza volal: "Michale, hodně jste mi mé představy učesali, můj vnitřní hlas mi říká, že mi dva jsme spolu ještě něco zažijeme, nejsem nikde ve střetu zájmů s tím co děláte, tak co kdybych dělal obchod i pro Vás?". A zanedlouho jsme spolu začali řešit zakázku. Musím řici, že si komunikaci s Honzama užívám. Je to jako když orchestr ladí. Respektujeme se navzájem a stačí když jeden zahraje tón a druhý už ví jaká bude melodie ;) :D.

Letní teambulding

Letní teambuilding se letos udál ve velmi komorním počtu. Vyrazili jsme opět do krásné zrekonstruované chaty Na Klínovci patřící našemu klientovi MRM Stavební servis. Lucka opět vše perfektně zorganizovala. A já si s Tommym přišel na své, protože jsme si prošli zdejší krušnohorské štoly na těžbu železa, mědi a cínu.

S Luckou a Tommym před vstupem do dolu
Obr. 1: S Luckou a Tommym před vstupem do dolu

Dole v dole
Obr. 2: Dole v dole

Podzim a zima

Pozorované změny

Závěr roku 2023 jsem vnímal odlišněji než ty v předchozích letech. Z pohledu B2C markeťáků to obvykle vypadá tak, že se v září začne šlapat do pedálů, šlape se čím dál rychleji, až se dosáhne vrcholu sezóny před Štědrým dnem. V B2B se zase naopak vše obvykle odkládá až po Novém roce a s blížícími se Vánoci se tempo zpomaluje. Letos jsem to alespoň ve své bublině vnímal jinak. V B2C se sice do pedálu šlapalo, ale na druhé až páté šlápnutí proklouzl řetěz - nákupy nepadaly v očekávané míře. Když se nasadily slevy a šlapalo se víc, dal se trhnout loňský rekord, ale cena toho přírůstku byla vyšší. Naopak v B2B se i v prosinci intenzivně optimalizovalo a plánovalo na další rok v očekávání, že změny se nasadí se začátkem nového roku. Ve STILL, eNovation, nebo LOSKY se rozhodně nespí. 

Dělba práce ve WebMedea

Ve WebMedea jsme se po zářijovém otevření aplikace rozdělili na tři skupinky, já jsem byl jako jediný součástí všech tří, ale nutno říci, že největší podíl práce v každé skupině odpracovali druzí ;). Skupinka obchod vedená Jakubem začala pouštět nezasvěcené lidi do aplikace a sbírat množství zpětné vazby. Jakub kontaktoval desítky lidí a s každým aplikaci prošel. Potěšila mne velká vlna pozitivních ohlasů a pozitivní první dojem. Skupinka vývoj začala opravovat chyby zjištěné při provozu tak, aby WebMedea mohla být v lednu marketována. Zde si to nejvíc odmakali Marek s Jirkou. Skupinka marketing začala budovat sociální sítě, připravovat publikační plán na rok 2024, tvořit obsah. Zde lví podíl práce jde za Davidem a Luckou.

Rozvoj TRITON IT

V TRITON IT jsme se kromě práce pro klienty soustředili na analýzu výše popsaných příležitostí, které se nám nahromadily během jara a léta. Jedná se především o studium databází podporujících práci s AI, nebo prohlubování znalostí v oblasti integrace dat. Do používání běžně dostupných AI nástrojů jsme zapluli po hlavě už od jara. Kromě již výše zmíněného obsahu je s pomocí AI tvořena velká část grafiky pro kampaně či webový obsah. Vývojáři s pomocí AI tvoří layouty prezentačních webů a mikrowebů, generují testovací data, tvoří algoritmy, nebo píší pluginy.  

Poděkování Tommymu

Samozřejmě nesmím ve svém shrnutí zapomenout zmínit Tommyho, parťáka, na kterém stojí obchod TRITON IT. Víme o sobě, že si kryjeme záda a proto můžeme "bojovat" odděleně, každý úplně na jiných bojištích a stejně víme, že ten druhý si počíná nejlépe jak umí. Mrzí mě, že jsem zrovna v den, kdy jsme měli domluvené společné pivo na završení roku 2023, lehl s chřipkou. Takže jedno z mých předsevzetí je dát si pivo s Tommym :)).

Další teambuildingové akce a poděkování Lucce

Lucka během podzimu a zimy zorganizovala krásné teambuildingové akce. Nápaditý halloweenský večírek, motokáry a dvoudenní výlet na vánoční trhy do Wroclawi. Lucko moc Ti za nás všechny děkuji.

Halloween v TRITON IT - příprava na halloweenský večírek
Obr. 3: Halloween v TRITON IT - příprava na halloweenský večírek

Halloween v TRITON IT - Sergej, já a Tommy
Obr. 4: Halloween v TRITON IT - Sergej, já a Tommy

Halloween v TRITON IT - Maxim, Marek a Štěpánka
Obr. 5: Halloween v TRITON IT - Maxim, Marek a Štěpánka

Výlet na Vánoční trhy do Wroclavi
Obr. 6: Výlet na Vánoční trhy do Wroclavi

Naši Markové ve Wroclavi
Obr. 7: Naši Markové ve Wroclavi

Bilance mého času

Byť jsem pořád přes 300 pracovních dní, věnoval jsem práci letos o něco méně než předchozí roky. Tento rok se mi narodila druhá dcerunka - Adélka. A čas mimo práci jsem téměř výhradně strávil s mýma holkama. Se starší Aničkou jsem si užil kopec srandy. Třeba v Toboga Zličín a Superlandu Nové Butovice, kde jsem tento rok utratil za vstupy majlant :D. Vyrazili jsme na několik akcí od Veldo.cz (Velká dobrodužství). Šli spolu poprvé do cirkusu, viděli poprvé řadu legendárních pohádek, vyrazili spolu poprvé do školy, kam mám to privilegium Aničku vodit já.

Rozdělení mé práce mezi TRITON IT a WebMedea

Obr. 8: Rozdělení mé práce mezi TRITON IT a WebMedea

V rámci TRITON IT mi výrazně klesl podíl na realizaci a opět stoupla režie. Důvod poklesu práce v realizaci tkví v produktivitě mých kolegů. V rámci Jakubem navržených středisek jsme si vybudovali profesionální týmy a já už netrávím tolik času tvorbou obsahu, programováním, nebo správou PPC. Nárůst položky režie je trochu zavádějící. Ve skutečnosti mi hodně rutinní režijní práce ubylo díky Holding Nexus. Do této kolonky však spadá i moje práce accounta a veškerá byrokracie spojená s klienty. A v té jsem se tento rok opravdu nenudil.

Rozdělení mé práce v TRITON IT

Obr. 9: Rozdělení mé práce v TRITON IT

Podíl mé práce na celkové práci mírně vzrostl. I když jsem letos pracoval méně tak v celkovém objemu jsem zabral větší podíl. Co stojí za poklesem celkového objemu pracnosti? Mé doufám už definitivní vzdání se ambice budovat v TRITON IT grafické / kreativní oddělení. Na UX a UI najímáme externě Petra Kulhánka, v MISURA jsme letos grafiku od TRITON IT nahradili interním týmem pod vedením Mira Hranického, řadu grafických materiálů nyní tvoříme pomocí AI a zbytek, který vyžaduje zásah odborníka řešíme externě s Pepou Caldou. 

Podíl mé práce na celkové práci

Obr. 10: Podíl mé práce na celkové práci

Jak vyhlížím rok 2024 a moje předsevzetí

Mám takový zvláštní pocit, že stojíme na rozcestí. Jako jednotlivci, firma, celé obory i republika. Myslím si, že aktuálně probíhající krize je jiná, než tu co ještě jako zaměstnaný student pamatuji z roku 2008. Rozdíl vnímám v počtu různých současně působících vlivů, ale to si nechám na jiný článek. 

Na jedné straně jsou neoligopolní, nekorporátní, na státu neparazitující české firmy tlačeny do situace zaplatit účet za všechna ta více či méně špatná rozhodnutí z předchozích let, která stejně nemohly ovlinit, současně držet pro své klienty v nelehké době příznivé ceny, současně dorovnávat inflaci svým lidem a ještě u toho dostávat verbálním palcátem do hlavy od naprosto vygumovaných levicových stran a předáků a salónních filozofů, kteří nikdy nic netvořili, nikdy nic neprodávali, nikdy se nemuseli chovat prozákaznicky a nikdy nebyli hodnoceni za výkon. 

Na druhé straně současná situace generuje ohromné množství příležitostí. Troufám si říci, že dosud jsem jich nikdy nezaznamenal tolik najednou. Příležitosti jsou jako vždy zatížených nemalými riziky, ale cítím, že se všichni díky nim můžeme posunout dále. 

Jaké je tedy mé předsevzetí? Nezklamat své blízké a zvětšit naši společnou perspektivu pro příští období. Rodinou počínaje a druhou rodinou zahrnující všechny naše věrné kolegy konče.