Proč se vyplácí řešit rychlost webu

srp 14 2019
S kolegy prosazujeme názor, že součástí předání webu na klíč by měla být výstupní kontrola kvality i perfektní odladění webu směrem k jeho výkonovým parametrům. Překvapuje mne, že se najde čím dál tím více firem s velmi šikovnými grafiky, UX-káky a odborníky na moderní frontend, ve kterých už nikdo nepohlídá:
 
  • Formáty obrázků, pořadí a velikost načítaných zdrojů, test Google Page Speed
  • Umístění na server s dostatečným (a pokud možno nesdíleným) výkonem, test PingDom
  • Kompresi přenášených dat, test GZip
To, co by se na první pohled zdálo, že bylo již před pěti lety samozřejmé, dnes zdaleka není standardem. K čemu je nádherná grafika a vychytané UX, když rychlost načítání potenciálnáho klienta odradí? A to za předpokladu, že klient stránku ve vyhledávači vůbec najde, protože Google nemá rád pomalé a nepřizpůsobené weby. Proč? Za každým Googlím "pro uživatelským" pravidlem je trochu logické sobeckosti. Přestože Google disponuje ohromnou datovou a výpočetní kapacitou, tak jeho potřeba vědět o všem, co se celosvětově na internetu děje, je konfrontována s raketovým růstem online obsahu. Čím rychleji dokáží Googlí roboti obsah zaindexovat (projít, vyhodnotit, zařadit do šuplíčku), tím více strojového času Google ušetří. Rychlé weby tak snižují náklady Googlu, zvyšují pravděpodobnost nákupů provozovateli a zlehčují život návštěvníkovi.   
 
Z výše popsané situace bych mohl mít radost, protože v jejím důsledku po nás stále více klientů poptává službu kontroly on page SEO a rychlosti zakázkových webů dodaných třetími stranami. Pokud by však klient měl od dodavatele rovnou k dispozici optimalizovaný web, můžeme rychleji spouštět kampaně a řešit s ním obchodně zajímavější analýzy. V neposlední řadě naše WebMedea prochází a indexuje český mluvící weby. Máme tedy podobný zájem jako Google. Čím více webů je optimalizovaných, tím více času naši slave roboti ušetří. 
 
Zajímavé je, že rychlostní přizpůsobení českých webů se různí v závislosti na oboru. Zatímco v oblasti spotřební elektroniky trvá crawlovacím robotům WebMedei projít a zaindexovat desítky webů z výsledků hledání v Googlu řádově jednotky sekund, tak u jiných oborů dosahujeme vyšších jednotek minut. Vysoká konkurence v oboru tlačí provozovatele k plošné optimalizaci webů. Tam, kde si provozovatelé dosud neuvědomili závažnost situace, těží jejich online publikum perfektně optimalizované agregátory - měřiče / srovnávače / porovnávače / doporučovače. Tak schválně podívejme se na page speed výsledek přestižního multibrand fashion obchodu (Delmas) a srovnávače (Glami).
 
Porovnání Delmas a Glami v Google PageSpeed
Obr. 1: Výsledky Google Page Speed pro mobilní zařízení z 14. 8. 2019
 
Zhruba v polovině případů, kdy nás klient osloví s poptávkou kontroly on-page SEO / rychlosti webu narážíme na argumenty / možnosti dodavatele. Situace se komplikuje v momentě, kdy dodavatel používá šablonové řešení, ať už pro e-shop či redakční systém. A paradoxně nejvíce problémů s optimalizací mají firmy, které staví web na vlastním systému. Proč? U běžně rozšířených e-shopových a redakčních systémů už zpravidla podobnou situaci někdo řešil a existuje tedy plugin či návod, jak daný problém vyřešit. Firmy s vlastním webovým produktem nemají jinou možnost, než optimalizaci vyřešit "systémově" přepsáním či vylepšením vlastního produktu. A to pro ně představuje vysoké náklady. Úpravám se buď brání, nebo zmíněná vylepšení vlastních systémů promítají klientovy do ceny v plné výši. Potom nezbývá, než společně hledat kompromisy.
 
Samozřejmě cílem není mít za každou cenu 100% hodnocení pro mobily a PC v Page Speed, ale nezdržovat uživatele a být pokud možno rychlejší než konkurence. Příkladem může být web s akordy na kytaru mého kamaráda Jirky Kynčla. Jirku baví hudba, kytary a je jeden z největších machrů na vývoj webových aplikací, jaké znám. Je velmi úspěšný v postupném hromadění online publika spojeného s kytarami. Ve WebMedea si analyzuje příležitosti a ty potom pokrývá ultra rychlými obsahovými weby. Tyto weby řeší to, co uživatel hledal, ideálně ještě dávají přidanou hodnotou v podobě souvisejícího obsahu. Výsledek je perfektní. Mikroweby akordíky či s písničkou se vyšplhaly na přední místa ve vyhledávačích a každý dosahují vyšších stovek ogranických návštěv denně, bez nutnosti platby za proklik tak přivádějí zajímavé publikum pro Jirkův projekt: online kurz hraní na kytaru.