LinkedIn detox: Jak si udržet zeď bez manipulace a povrchnosti
Dnes se chci podělit o jeden pro mě užitečný prompt. Možná trochu kontroverzní, protože mi usnadňuje průběžné pročišťování autorů příspěvků na mé LinkedIn zdi.
Obr. 1: Denně nás sociální sítě zahlcují množstvím obsahu, chci si vybírat ten pro mne skutečně důležitý či zajímavý.
Motivace k promptu
aneb co nechci konzumovat a ušetřit tak čas na smysluplnou práci...
Manipulační techniky
LinkedIn je velmi pozitivní a korektní síť. Na rozdíl od sítí, kde každý den probíhají tvrdé střety mezi názorovými odpůrci, je LinkedIn safe space. V zásadě se nikdo nemusí stydět napsat zprávu, protože by za ni schytal zdrcující kritiku a veřejné ponížení. To podporuje tvorbu a konstruktivní posouvání se vpřed, v takovém prostředí mohou vznikat vztahy, porozumění, produkty. Ale má to i stinné stránky. Neviděl jsem více aplikace manipulačních technik v praxi na jednom místě než právě na síti LinkedIn. Leckdy mi přijde, že až zoufalá snaha prodat svou službu za každou cenu a schovávání se za štítem pozitivity a korektnosti je zdrojem příspěvků a osobních zpráv, u kterých člověku vzadu v hlavě blikají varovné majáčky.
Může tohle v B2B fungovat? Skutečně chci v budoucnu jednat s člověkem, který ve svých příspěvcích používá silnou FUD manipulaci, apel na vinu, či morální vydírání? Nebo s člověkem, který osobní zprávy řeší způsobem falešné záminky (bait-and-switch), falešné afiliace (fake rapport) či přerámování (defensive reframing)? Někdo možná namítne, že reklama, marketing a obchod jsou o manipulaci. Opravdu ale chci jednat 1:1 a budovat vztah s člověkem, u kterého nejenže toto čiší z jeho příspěvků, pokud nějaké má, ale bez snahy poznat mě, bez společného tématu na mě střílí tento svůj arzenál a dává mi tím vlastně najevo, co o mně neví, za jakého hejla mě má a o jaký „vztah“ má zájem?
Povrchnost
Jsem na LinkedIn kvůli těm, které znám osobně, nebo těm, jejichž odborný, byznysový, insight obsah má pro mě informační hodnotu. Nechci dlouhé rozbory na téma, která generace je dobrá a špatná. Nechci vidět náhodné nářky, kdo komu nerozumí, kdo koho neocení, nebo kdo komu nenabídne to, na co má domnělý nárok. A nechci už číst tisícáté páté obecné zamyšlení se na téma život s AI bez přesahu do užitečné aplikace, výzkumu, insightu, doporučení postupu, užitečného promptu, upozornění na událost, reportu proběhlé události atd.
Prompt ala „císařovy nové šaty“ pro příspěvky nejen na LinkedIn
Tady je prompt, vyzkoušený na desítkách příspěvků v Geminy i ChatGPT, který umí hezky kvantifikovat výše uvedené:
Tento prompt slouží pro kontrolu příspěvku na LinkedIn. Odpověz na následující otázky. Odpovídej ideálně co nejstručněji jednou větou, maximálně jedním odstavcem, pokud odpověď na otázku vyžaduje delší odpověď. 1) Jaký odhaduješ záměr autora příspěvku? Čeho se snaží příspěvkem docílit? 2) Jak hodnotíš příspěvek z hlediska informačního přínosu versus povrchnosti? 0 % velmi povrchní, 100 % informačně hutný, nabitý oborovými poznatky a vědomostmi. 3) Jak hodnotíš příspěvek z hlediska emočního nátlaku? 0 % žádný emoční nátlak, 100 % silný emoční nátlak. 4) Jak hodnotíš příspěvek z hlediska manipulačních metod (manipulace čtenáře)? 0 % žádná manipulace, 100 % silná manipulace až slizskost. 5) Pokud jsi v bodě 4 neodpověděl méně než 20 %, uveď použité manipulační techniky, jejich příklady a pravděpodobné cíle. Příspěvek: <VLOŽIT>