Jak jsem pracoval v roce 2020

bře 07 2021

Stalo se to u mne již tradicí, že si každý rok vyhodnocuji svou práci za rok předchozí. Jen se k tomu rok co rok dostávám později :). Svou práci v roce 2018 jsem vyhodnotil v lednu 2019. Práci v roce 2019 jsem si vyhodnotil v únoru 2020. A letos jsem jsem se k tomu dostal v březnu. Vyhodnocení si dělám proto, abych...

  • dal sobě zpětnou vazbu o své efektivitě,
  • dal do vztahu svou práci s výkonem firem,
  • vyhodnotil, které aktivity vedou k naplnění nových příležitostí a které nás jen oddalují od vytyčených cílů.

Rozložení mé práce mezi WebMedea services a TRITON IT v letech 2019 a 2020

Obr. 1: Rozložení mé práce mezi WebMedea services a TRITON IT v letech 2019, 2020

V roce 2020 jsem prací strávil 2942 hodin. Pokud by můj pracovní den měl 8 hodin, znamenalo by to 368 dní. Což je o 36 dní více, než v roce 2019. Řekl bych, že jsem si zde šáhnul na svůj strop. Má práce mne baví, ale doufám, že tento rok už další rekord lámat nebudu. Šlo by to na úkor mé (už tak velmi tolerantní) rodiny. 

Rozložení mé práce v rámci TRITON IT v letech 2019, 2020

Obr. 2: Rozložení mé práce v rámci TRITON IT v letech 2019, 2020

V rámci TRITON IT klesl objem mé práce v realizaci. Je to důsledkem zapracování se Marka a rozšíření jeho týmu o Terku. Druhému Markovi obdobně klesl objem práce v realizaci díky Martinovi, ke kterému jsme přijali Patrika, Davida a Lukáše. I přes rostoucí velikost týmu mi v podstatě nevzrostl čas na školení kolegů. Důvodem je schopnost Marka a Martina školit nové kolegy. Jsem pyšný na to, jak jsme si je s druhým Markem dříve vyškolili i na jejich samostatnost a ochotu sami se učit nové věci. S roustoucím týmem mi však logicky vzrostla práce strávená režií. Naštěstí pro mne se tato režie již rozložila mezi více lidí. Celkovou režii ale bude potřeba snížit, protože nás stojí peníze.

Kam jsem naopak vložil maximální úsilí v rámci TRITON IT byl presales. Na přelomu března a února minulého roku se podnikání řady našich klientů začalo vlivem vládních opatření třást v základech. Došlo mi, že pokud by měl chaos trvat dlouho (což se také později ukázalo), máme vážný problém. Zatímco řada marketingových agentur vsadila na investici do vlastní reklamy a začaly zaplavovat internet bannery a video reklamou s buzzwordy a tlakem na nezbytnost online reklamy, my jsme vsadili na dialog s většími společnostmi. Naše cílovka byly firmy, které Covid sice částečně oslabí, ale nepoloží - a otevře jim oči. Rozhodli se jim v rámci presales trpělivě naslouchat a vést s nimi dialog v momentě, kdy začaly uvažovat o změně své vize. Tuto práci jsme od počátku roku 2020 zejména já a Tommy zintenzivňovali a po roce nám začíná nést ovoce.

Rozložení mé práce v rámci WebMedea services v letech 2019, 2020

Obr. 3: Rozložení mé práce v rámci WebMedea services v letech 2019, 2020

V rámci WebMedea services (WMS), kde je tým komornější, jsem lockdown využil maximálně k práci a omezil režii. Objem práce v presales mi narostl ze stejných důvodů jako u TRITON IT. Nárůst nebyl sice tak markantní, ale v absolutních číslech se mé zapojení do presales v obou firmách vyrovnalo. Ponaučením zde pro mne je rozdílná efektivita presales. Zde je prostor pro zlepšení obchodu u WMS.

Můj podíl na práci interních zdrojů firem v letech 2019, 2020

Obr. 4: Můj podíl na práci interních zdrojů firem v letech 2019, 2020

Pokud vezmu svůj podíl práce na celkové práci v obou firmách, výše uvedený graf je částečně zavádějící. Naši accounti jsou osvobozeni od výkazů práce. A odhaduji, že celkový objem práce by byl o cca 3000 hodin větší. Nicméně i tak mi graf poskytuje hrubou představu. Ve WMS je dlouhodobě podíl mé práce vyšší díky investičním projektům, kterým se zde věnujeme.

Rozdělení mé práce ve WebMedea services mezi projekty 2019, 2020

Obr. 5: Rozdělení mé práce ve WebMedea services mezi projekty 2019, 2020

Detailnější pohled na srovnání běžné práce a práce na investičních projektech představuje graf na Obrázku 5. S nástupem roku 2020 jsme prakticky ze dne na den přišli o práci Petry na analýzách trhu a s ní i o know how, které od času, kdy jsem analýzy tvořil já, vybudovala. Přijal jsem Ondru Hamalu a začal s ním od začátku. První analýzy jsme tvořili společně, Ondra postupně získával samostatnost. Práce již probíhala v kanceláři místo na homeoffice a s větší kontrolou nad tvorbou analýz se mi otevřela možnost škálovat analytický tým WMS. Přijali jsme Richarda a posléze Davida. Ondra pomáhal s jejich školením. Když se Ondra na podzim rozhodl věnovat plně studiu, převzal jsem si od něj kluky já. Kluci velmi rychle vytvořili samostatný tým, který se velmi rychle posouvá dopředu. Společně zdokonalujeme analýzy, pouštíme so neustále do složitějších témat. Jsou čím dál tím větší oporou i Pepovi, který svědomitě pečuje o našeho největšího klienta. 

Zmíněná aktivita na mé straně odčerpala čas, který jsem věnoval vývoji aplikace WebMedea. Vzhledem k tomu, že u Pepy byla situace podobná a čas, který si vyhradil pro WMS z větší části věnoval konzultantské činnosti a práci pro klienta, výrazně se zpomalil vývoj. Po vzájemné diskuzi Pepa přišel s řešením přijmout do WMS Jirku. Jirka má od podzimu v rámci WMS plný fokus na aplikaci WebMedea, vede nový vývojový tým, který posílili dva programátoři - Jakub a Martin.

Lockdown na jaře 2020 jsem plně věnoval dokončení portálu Markeťáci. Tento portál je nezbytný pro další aktivity našich firem a partnerů a musel být vydán s dostatečným předstihem před aplikací WebMedea. Tím byla priorita dána. Portál jsme v září v základní verzi spustili, dalšího půlroku sbírali zpětnou vazbu, budovali procesy v redakci a sepisovali chyby a nedostatky. V současné době už kolegové chystají další update a aktivity.

Protože naše projekty jsou součástí většího puzzle. Rovněž jsme v roce 2020 pokročili s větším "dílkem do skládačky". Tím je Vydavatelství Čas, o kterém se na svém blogu ještě zmíním. Vydavatelství Čas pod vedením Patrika Maliose přebere záštitu na Markeťáky, CzechSight, magazíny Lukáše Benzla a dalšími portály, které s vybranými klienty spoluinvestujeme a připravujeme spustit. Některé magazíny budou mít vlastní redakce, jiné budou redakce sdílet s CzechSight či Glaceo. Všechny magazíny budou sdílet jedno obchodní oddělení, technicky marketingovým oddělením se stane TRITON IT, za video obsah získá zodpovědnost CzechSight.

Během roku 2020 jsme pustili k ledu NetForest. Offline networking nemá smysl v současné době pořádat. Navíc způsob, jakým jsme v dobré víře NetForest pořádali, nebyl dlouhodobě udržitelný. Zkušenosti, které jsme v NetForest získali zužitkujeme v budoucnu v dalších projektech připravovaných s Patrikem Maliosem. Také jsme ukončili práci na projektu Contenuo, namísto toho jsme si zvolili za cíl užší spolupráci s PPP systémem, se kterým se nám již několik let dobře pracuje. Dalším projektem, který jsme sice ještě formálně neopustili, ale pozastavili jsme do něj naše časové investice je Rakousko.cz. Po změně vedení společnosti Internet tours se totiž pro nás situace ve společnosti stala méně průhlednou. 

Hodnocení splnění cílů pro rok 2020

  • Vybudovat analytický tým ve WMS a postupně delegovat jeho vedení na Ondru.
    • Povedlo se, ale vedení mají Richard s Davidem.
  • Rozšířit marketingové studie a zrychlit jejich tvorbu díky novým funkcím aplikace WebMedea.
    • Studie se povedlo rozšířit, ale nové funkce WM jsou stále ve vývoji.
  • Přesměrovat větší SW zakázky z TRITON IT na WMS a zde je využít k rozšíření vývojové kapacity.
    • Zatím se nepovedlo.
  • Volnou kapacitu vývojářů přesunout na tvorbu frontendu WebMedea a tím urychlit vývoj.
    • Povedlo se, najali jsme nové vývojáře.
  • Dotáhnout Projekt Markeťáci v prvním kvartálu 2020.
    • Povedlo se ve třetím kvartálu.
  • Stabilizovat cashflow TRITON IT investováním práce vyškolených kolegů do několika produktů.
    • Zůstává.
  • Škálovat TRITON IT skrze rozšiřování týmů Marka Bartoše a Martina.
    • Daří se.

Cíle pro rok 2021

  • Snižovat svou režii v TRITON IT a současně zlepšit procesy. Proto jsem přijal Lucku.
  • Uvolnit ruce Tommymu a Pepovi společným doškolením Honzy. Zároveň pokračovat v mentoringu Honzy a posílit i jeho technické znalosti.
  • Zaměřit svůj čas věnovaný na presales ve WMS jiným směrem. Zvyšovat odbornost Richarda a Davida a směřovat je do role konzultantů, kteří podpoří Tommyho a Honzu.
  • Posílit odbornost Martina a jeho týmu v TRITON IT.
  • Využít stabilních procesů v TRITON IT a snažší škálovatelnosti k náběru dalších klientů.
  • Snížit závilslost WMS na práci dodávané / darované z TRITON IT.
  • Spoluvybudovat stabilnější cashflow pro WMS.
  • Podpořit Vydavatelství Čas a pomoci ho dotáhnout k úspěšné monetizaci.
  • Dotáhnout první spoluinvestice s našimi klienty.
  • Dotáhnout backend WebMedea do finálu a ohlídat dokončení redesignu UX. 
  • Více podpořit Jirku ve vývoji. Věnovat tento jarní lockdown práci na WebMedea.
  • Propojit naše aktivity více s s vertikálou Lukášova Glacea.
  • Investovat do vývoje SW pro TRITON IT. Například po vzoru Lynt services. Snížit tím režii kolegů, získat konkurenční výhodu i produkt směrem ven.