Filmy odrážející růstové nastavení mysli

bře 05 2020
Je to zhruba dva roky co jsem vedl s Tommym diskuzi o rozdílných pohledech lidí na svět. Byl jsem rozladěný ze způsobu, jakým určitý člověk čelil výzvám. Tommy to tenkrát shrnul: "Ale ty máš růstové nastavení mysli. Ten člověk má fixní. Musí sám chtít se ho zbavit, jinak s tím ty nic nenaděláš". Doporučil mi související knihu Nastavení mysli od Carol Dweck. Přiznám se, že knihu jsem přečetl do dvou třetin a zbytek prolistoval, protože mne trochu nudila. Některé pasáže byly zbytečně dlouze vysvětlovány. Nicméně s tím, co jsem si přečetl rozhodně souhlasím.
 
Dnešní zápisek věnuji svým nejoblíbenějším filmům, které vlastně o nastavení mysli jsou. Líbí se mi, když film není myšlenkově černobílý a je do něj mistrně zakomponováno více rovin. Včetně té, které se může chytit i člověk s fixním nastavením mysli. Takové filmy pak obvykle získávají nejlepší hodnocení napříč názorovým spektrem. Myslím si, že způsob pochopení a interpretace těchto filmů může hodně napovědět o povaze diváka. Schválně uvedu rozdílné pohledy. Kdybyste se tázali, odkud jsem vzal ty ukázky fixního nastavení mysli, tak vězte, že ČSFD je takových názorů plné, jedná se o jejich destilát. Pohled růstového nastavení mysli je pak mým vlastním pokusem o interpretaci. 

Ďábel nosí Pradu 

Ďábel nosí Pradu

Obr. 1: Ďábel nosí Pradu, zdroj: vox.com

A. Pohled člověka s fixním nastavením mysli: Film ukazuje zkaženost západní společnosti. Hlavní hrdinka podlehne mámení úspěchu a upíše svou duši ďáblici v podání Meryl Streep. Na poslední chvíli si ale uvědomí co je v životě podstatné a z pokušení ďábla se vymaní.
 
B. Pohled člověka s růstovým nastavením mysli: Hlavní hrdinka dospěje z chytrého naivního lenocha a intelektuálního snoba v člověka, který je schopen přijmout zodpovědnost za své činy a uvažovat dopředu. Tato schopnost je šéfovou ihned reflektována. Lví podíl na proměně má i životní příběh kolegy Nigela. Když je Nigel obětován, hlavní hrdinka logicky vyhodnotí, že její loajalita nebude opětována a je potřeba posunout se dále. 

Zakladatel 

Zakladatel

Obr. 2: Zakladatel, zdroj: czechmag.cz

A. Pohled člověka s fixním nastavením mysli: Hlavní hrdina je bezpáteřní oportunista, který jde přes mrtvoly v urputné honbě za úspěchem a mamonem. Postupně obere poctivé bratry McDonaldy o jejich nápad, know how, restauraci a posléze i vlastní jméno. Hlavní hrdina je exemplárním symbolem nenasytného kapitalismu a film je krásným odstrašujícím příkladem nemravné a upadlé společnosti.
 
B. Pohled člověka s růstovým nastavením mysli: Hlavní hrdina ani po padesátce nerezignoval na své sny. Místo klábosení a hraní golfu se známými tvrdě pracuje a neztrácí vytrvalost. Bratry McDonaldy neobjeví náhodou, jejich genialitu pochopí jako jeden z mála. Na společný podnik vsadí vše. Narozdíl od McDonaldů i to, co nemá, půjčí si. Je to jeho tah na branku, který společníky neustále vytrhává z pohodlí, buduje řetězec a optimalizuje jeho chod, aby dosáhl zisku = mohl splatit závazky. V určitém momentě je již evidentní, že McDonaldi jeho přístup ani pochopit nechtějí. Jejich cesty se rozejdou obchodem, který mnohonásobně zhodnotí investici obou bratrů. 

Štěstí na dosah 

Štěstí na dosah

Obr. 3: Štěstí na dosah, zdroj: justwatch.com

A. Pohled člověka s fixním nastavením mysli: Hlavní hrdina je lenoch, kšeftař a diletant. Vytrvale se pokouší prorazit, místo toho aby poctivě makal ve fabrice či fastfoodu jako ostatní z jeho sociální třídy, a mohl s rodinou třeba na dovču. Když jednoho dne uvidí byznysmena s červeným Ferrari, mamon ho schvátí natolik, že honbě za bohatstvím obětuje i dětství svého vlastního syna. Jeho následný úspěch je založen na lezení do zadku bohatým a vlivným lidem. Film mistrně ukazuje, čeho jsou lidé schopni ve slepé touze po kariéře a penězích. 
 
B. Pohled člověka s růstovým nastavením mysli: Hlavní hrdina se odmítl smířit s údělem, který by se u něj dal dle výchozích podmínek předpokládat. Právě pro svého syna chce lepší život, aby měl kluk více možností, než měl on sám. V kritickém momentě investuje to jediné co má - svůj čas - a pracuje zadarmo výměnou za získání vědomostí a šance na vysněnou práci. Fatální důsledky výpadku příjmu dopadající na jeho syna jsou pro něj ještě větší motivací ke studiu a práci. I přes těžkou životní situaci si zachová svou hrdost a profesionální jednání s klienty i zaměstnavateli. Jinou možnost než hrdě bojovat nemá. Bojuje a vyhraje.