Archetyp SEO šmejda: Pan Tajemný

říj 19 2019
V minulém článku jsem rozebíral spasitelku, dnes se podělím o svou zkušenost s archetypem pan Tajemný. Ti si budují kolem sebe auru, že díky "tajným" technologiím, postupům či algoritmům, které oni objevili / prozkoumali dokáži právě oni vyzkouzlit nejlepší výsledky.

SEO šmejd pan Tajemný
Obr. 1: SEO šmejd - pan Tajemný
 
Na podzim roku 2015 nás oslovil klient, jehož obor podnikání je nejen silně konkurenční, ale navíc spadá do kategorie, kterou Google nemá v lásce a běžné magazíny o ní nepíší. Klient potřeboval zapojit všechny dostupné online kanály v maximální míře, přičemž klíčové pro něj bylo získání předních přirozených pozic ve vyhledávání. Vymínil si, že linkbuilding bude realizovat sám na základě našich zjištění a doporučení.
 
Analýza zpětných odkazů u webů klientových konkurentů nám odhalila řadu příležitostí, kterých jsme společně využili. Nicméně u nejsilnějšího konkurenta nám vycházela řada odkazujících webů s vysokým rankem, které se tvářily jako magazíny, ale nebyl na nich uveden žádný kontakt. U některých jsme však dohledali e-maily na vlastníky ve whois. Začali jsme vlastníky obepisovat. Protože jsme tehdy používali Ahrefs a ještě neměli WebMedeu, která identifikuje typ webu a dokáže snáze odhalovat propojené vlastnické struktury a jejich portfolio. Byli jsme tenkrát překvapeni, že nám odpověděl jeden a tentýž člověk - pan Tajemný. Dle domluvy jsme klientovi předali kontakt na pana Tajemného s doporučením, na kterých webech u něj poptat články.
 
Po týdnu se nám klient ozval s informací, že velmi děkuje za spolupráci, ale že náš pan Tajemný je tajný mistr SEO, který mu nabídl "automatické dosažení předních pozic ve vyhledávačích". Klient nám řekl: "Takže všechno teď pro mne zařídí pan Tajemný, já si koupím ten Ahrefs a budu se tam koukat, jestli ty odkazy od něj skutečně mám, takže díky už vás nepotřebuji." Pak dodal: "Dám Vám dobrou radu do života, vyrobte lepší a český Ahrefs, nebo nabízejte tyhle čáry jako pan Tajemný, pak Vás chytráci jako já budou potřebovat pořád". Vzal jsem si jeho radu k srdci. A protože čarovat neumíme, sepsal jsem nedostatky marketingových nástrojů a za měsíc už jsme s Pepou navrhovali WebMedeu, ale to je jiný příběh.
 
Za rok a půl mě klient pozval na horkou čokoládu  (kafe totiž nepiju ;)), že potřebuje poradit. V kavárně mi řekl, že pana Tajemného za celou dobu ani neviděl, přitom mu pan Tajemný fakturuje 30 000 Kč měsíčně a klient ani neví za co. Pokud chtěl od pana Tajemného poradit či cokoliv konzultovat, poslal pan Tajemný e-mail se snůškou nesmyslů. Vývoj dospěl do stavu, že se klient rozhodl služby pana Tajemného vypovědět. Jako reakci ale obdržel e-mail, že v takovém případě by se se zlou potázal, protože pan Tajemný by "zrušil své algoritmy" a klient by jako mávnutím čarovného proutku přišel o pozice a zákazníky. Proto se obrátil na mne, abych mu řekl, zda tomu má věřit.
 
Otevřel jsem WebMedeu, prohlédl odkazové portfolio, dal do vztahu s pozicemi. Klient během zmíněného roku a půl nelenil a propojil se přirozeně se řadou tematických veletrhů, blogerů a podniků v jiných městech. Zpětné odkazy od pana Tajemného se nám zjevily jak na stříbrném podnose, kromě zhruba 10-ti parodií na magazín čítalo cca 150 "vykuchaných webů" tzv. skladišť PR textů (dříve patřily firmám, které když zkrachovaly, tak jejich domény koupil pan Tajemný). Na těchto webech nebylo nic jiného, než všehochuť opakujících se vygenerovaných, nesmyslných textů na klíčová slova firem, od kterých pan Tajemný vybíral výpalné. WebMedea celou tuto skupinu nalezla a označila jako "skladiště pr textů". Klienta jsem ubezpečil, že díky síle zbylých odkazů se nemusí ničeho bát. Klient službu zrušil, pan Tajemný ho vymazal. A světe div se! Nic se nestalo. Od té doby si nás klient pravidelně objednává, kdykoliv potřebuje konzultaci.